Dåben

I baptistkirken døber vi kun mennesker, som selv ønsker at blive døbt. Nogle kalder det voksendåb, men alderen er underordnet. Det er den personlige bekendelse af tro på Jesus, som er forudsætningen for dåben. Vi kalder det troendesdåb eller bekendelsesdåb - eller blot dåb.

Forud for dåben har den, der ønsker at blive døbt, en samtale med præsten, som skal forvisse sig om, at han/hun kender evangeliet om Jesus Kristus og bekender troen på ham. Der tilbydes dåbsundervisning, og ”dåbskandidaten” tilknyttes en eller to ”faddere”, der kan være hans/hendes åndelige og praktiske vejledere ind i menighedens fællesskab og liv.

Til brug ved dåb har vi i kirkesalen en dåbsgrav - et stort bassin. Den, der skal døbes, går ned i dåbsgraven sammen med præsten og bliver helt neddykket i vandet og rejst op igen. Sådan foregik dåben på Ny Testamentes tid.