Gudstjenesten

Gudstjenesten i en baptistkirke er som regel ret enkel. I Silkeborg Baptistkirke henter vi gerne inspiration til vor gudstjeneste fra andre kirketraditioner, og gudstjenesten er i stadig udvikling, eftersom menigheden ændrer sig med de mennesker, der kommer til. Gudstjesten er - som alle møder og arrangementer i Baptistkirken - åben for alle, som vil være med uanset kirkeligt tilhørsforhold.

Vi synger et bredt repertoire af traditionelle salmer, nye rytmiske salmer, børnesange, små, glade lovsangskor, meditative ”Taizé-sange” - o.m.a.

Der er ofte flere, der medvirker i gudstjenesten med Bibel-læsning, bøn, korte personlige indslag, børnetale m.m., og præsten har ikke monopol på at prædike.

Nadveren oplever vi som et fællesskabsmåltid, hvori det helt centrale i kristentroen bliver nærværende - den korsfæstede og opstandne Jesus Kristus. Nadveren kan foregå på forskellige måder - enten sådan, at ”menigehedstjenere” deler brød og vin (alkoholfri) ud i stolerækkerne (den traditionelle nadverform i de fleste baptistkirker), eller ved at man går frem til nadverbordet og modtager brød og vin.

Jul, påske og pinse fejer vi som andre kristne kirker, ligesom vi holder bryllupper og forretter begravelser.